چند فناوری برتر که به متاورس قدرت می بخشد
متاورس مفهومی از دنیای دیجیتال سه بعدی است. در متاورس، می توانید بازی کنید، به خرید بروید، با دوستان خود در یک کافی شاپ مجازی معاشرت کنید، با همکاران خود در یک دفتر مجازی کار کنید، و خیلی چیزهای دیگر.
پروژههای ارزهای دیجیتال مانند Decentraland و The Sandbox در حال حاضر دنیای دیجیتال خود را راهاندازی کردهاند.
با این حال، مفهوم متاورس نسبتاً جدید است، بنابراین بیشتر قابلیتهای آن هنوز در دست توسعه هستند. شرکت هایی مانند فیس بوک (اکنون متا)، مایکروسافت و انویدیا نیز شروع به ایجاد نسخه های متاورس خود کرده اند.
شرکتهای فناوری برای ارائه یک تجربه مجازی فراگیر، از فناوریهای پیشرفته برای تقویت توسعه دنیای سه بعدی استفاده میکنند. چنین فناوری هایی شامل بلاک چین، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، بازسازی سه بعدی، هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) است.
معرفی
ایده یک متاورس از نیل استفنسون در سال ۱۹۹۲ سرچشمه گرفت. رمان علمی تخیلی که در آن مردم می توانستند از آواتارهای دیجیتال برای کشف و فرار از دنیای واقعی استفاده کنند. دههها بعد، شرکتهای بزرگ فناوری شروع به ساختن نسخههای خود از متاورستی آیندهنگر کردهاند.
متاورس چیست؟
متاورس مفهومی از دنیای دیجیتال سه بعدی آنلاین با زمین و اشیاء مجازی است. دنیایی را تصور کنید که در آن میتوانید از راه دور کار کنید، از موزههای مجازی دیدن کنید تا جدیدترین آثار هنری را ببینید، یا در یک کنسرت مجازی به طرفداران گروه راک بپیوندید،
Axie Infinity، The Sandbox، Decentraland قبلاً جنبههای خاصی از متاورس را ادغام کردهاند تا عناصر متعددی از زندگی ما را وارد دنیای آنلاین کنند. با این حال، متاورس هنوز در حال توسعه است. هیچ کس نمی داند که آیا فقط یک متاورس بزرگ و فراگیر وجود خواهد داشت یا چند متاورس که بتوانید در اطراف آن سفر کنید.
همانطور که این ایده همچنان در حال توسعه است، انتظار می رود که فراتر از بازی های ویدیویی و پلت فرم های رسانه های اجتماعی گسترش یابد.
کار از راه دور، حکومت غیرمتمرکز و هویت دیجیتال تنها برخی از ویژگی های بالقوه ای هستند که متاورس می تواند از آن پشتیبانی کند. همچنین میتواند از طریق هدستها و عینکهای واقعیت مجازی متصلشده چند بعدیتر شود، بنابراین کاربران میتوانند در واقع به صورت فیزیکی قدم بزنند تا فضاهای سه بعدی را کشف کنند.
آخرین پیشرفت متاورس
با تغییر نام فیس بوک به متا در اکتبر ۲۰۲۱، متاورس به کلمه محبوب جدید تبدیل شد. این غول رسانههای اجتماعی برای انجام تغییر نام تجاری خود، منابعی را در بخش جدیدی به نام Reality Labs اضافه کرده تا حداقل ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ هزینه کند. ایده این است که محتوای متاورس، نرمافزار و همچنین هدستهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را توسعه دهد. زاکربرگ بر این باور است که در آینده متاورس به اندازه تلفن های هوشمند گسترده خواهد شد.
همهگیری کووید-۱۹ علاقه به توسعه متاورس ها را نیز تسریع کرده است. از آنجایی که افراد بیشتری از راه دور شروع به کار کرده اند، تقاضا برای راه های تعاملی بیشتر برای ارتباط با دیگران افزایش یافته است. فضاهای سه بعدی مجازی که به همکاران اجازه می دهد به جلسات بپیوندند، به هم نزدیک شوند و همکاری کنند، در حال افزایش هستند. مایکروسافت Mesh که در نوامبر ۲۰۲۱ رونمایی شد یک نمونه است. این دارای فضاهای همه جانبه برای کاربران است تا با استفاده از آواتارهای خود با هم ترکیب شوند و با یکدیگر همکاری کنند و جلسات تیم از راه دور را جذاب تر و سرگرم کننده تر می کند.
بازی موبایل AR Pokémon Go یکی از اولین بازی هایی بود که به این مفهوم دسترسی پیدا کرد و به بازیکنان اجازه داد تا پوکمون های مجازی را در دنیای واقعی با استفاده از یک برنامه تلفن هوشمند شکار کنند. Fortnite، یکی دیگر از بازی های محبوب، محصول خود را به فعالیت های مختلف در دنیای دیجیتال خود، از جمله میزبانی رویدادها و کنسرت های برند، گسترش داده است.
جدا از رسانه های اجتماعی و پلتفرم های بازی، شرکت های فناوری مانند انویدیا فرصت های جدیدی را در دنیای مجازی باز کرده اند. Nvidia Omniverse یک پلت فرم باز طراحی شده برای اتصال فضاهای سه بعدی به یک جهان مشترک برای تسهیل همکاری مجازی بین مهندسان، طراحان و سازندگان است. در حال حاضر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، گروه BMW از Omniverse برای کاهش زمان تولید و بهبود کیفیت محصول با تولید هوشمند استفاده می کند.
فن آوری های کلیدی که متاورس را نیرو می دهد
برای همهجانبهتر کردن تجربه متاورس، شرکتها از فناوریهای پیشرفته مانند بلاک چین، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، بازسازی سه بعدی، هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) استفاده میکنند.
بلاک چین و ارز دیجیتال
فناوری بلاک چین یک راه حل غیرمتمرکز و شفاف برای اثبات مالکیت دیجیتال، جمع آوری دیجیتال، انتقال ارزش، حاکمیت، دسترسی و قابلیت همکاری ارائه می دهد. رمزارزها به کاربران این امکان را می دهند که ارزش خود را در حین کار و معاشرت در دنیای دیجیتال سه بعدی انتقال دهند.
به عنوان مثال، رمزارز را می توان برای خرید زمین های مجازی در Decentraland استفاده کرد. بازیکنان میتوانند زمینهای ۱۶×۱۶ متری را در قالب توکنهای غیرقابل تعویض (NFT) با رمزارز MANA خریداری کنند. با پشتیبانی از فناوری بلاک چین، می توان مالکیت این زمین های مجازی را ایجاد و تضمین کرد.
در آینده، کریپتو میتواند به طور بالقوه افراد را تشویق کند که واقعاً در متاورس کار کنند. از آنجایی که شرکتهای بیشتری دفاتر خود را به صورت آنلاین برای کار از راه دور میبرند، ممکن است شاهد ارائه مشاغل مرتبط با متاور باشیم.
واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)
واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) می توانند یک تجربه سه بعدی فراگیر و جذاب را به ما ارائه دهند. اینها نقاط ورود ما به دنیای مجازی هستند.
اما تفاوت بین AR و VR چیست؟
AR از عناصر و شخصیتهای بصری دیجیتال برای تغییر شکل دنیای واقعی استفاده میکند. در دسترستر از VR است و تقریباً در هر تلفن هوشمند یا دستگاه دیجیتالی با دوربین قابل استفاده است. از طریق برنامه های AR، کاربران می توانند محیط اطراف خود را با تصاویر دیجیتال تعاملی، مشابه آنچه در بازی موبایل Pokémon GO داریم، مشاهده کنند. وقتی بازیکنان دوربین گوشی خود را باز می کنند، می توانند پوکمون ها را در محیط واقعی ببینند.
VR متفاوت عمل می کند. بسیار شبیه مفهوم متاورس، یک محیط مجازی کاملاً کامپیوتری تولید می کند. سپس کاربران می توانند با استفاده از هدست های واقعیت مجازی، دستکش ها و حسگرها آن را کاوش کنند.
نحوه کار AR و VR مدل اولیه متاورس را نشان می دهد. VR در حال حاضر در حال ایجاد دنیای دیجیتالی است که محتوای بصری تخیلی را در خود جای داده است. همانطور که فناوری آن بالغتر میشود، VR میتواند تجربه متاورس را برای شبیهسازی فیزیکی با تجهیزات VR گسترش دهد. کاربران می توانند احساس کنند، بشنوند و با افراد دیگر نقاط جهان ارتباط برقرار کنند. با توجه به تبلیغات پیرامون متاورس، میتوان انتظار داشت که شرکتهای متاورس بیشتری در آینده نزدیک در توسعه تجهیزات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایهگذاری کنند.
هوش مصنوعی (AI)
هوش مصنوعی (AI) به طور گسترده ای در زندگی ما در سال های اخیر استفاده شده است: برنامه ریزی استراتژی کسب و کار، تصمیم گیری، تشخیص چهره، محاسبات سریعتر، و موارد دیگر.
هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که داده های زیادی را با سرعت برق پردازش کند. در ترکیب با تکنیکهای یادگیری ماشین، الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند از تکرارهای قبلی، با در نظر گرفتن دادههای تاریخی برای دستیابی به خروجیها و بینشهای منحصربهفرد، یاد بگیرند.
در متاورس، هوش مصنوعی را می توان برای شخصیت های غیر بازیکن (NPC) در سناریوهای مختلف اعمال کرد. NPCها تقریباً در هر بازی وجود دارند. آنها بخشی از محیط بازی هستند که برای واکنش و پاسخ به اقدامات بازیکنان طراحی شده اند. با توانایی های پردازشی هوش مصنوعی، NPC ها را می توان در فضاهای سه بعدی قرار داد تا مکالمات واقعی با کاربران را تسهیل کند یا کارهای خاص دیگری را انجام دهد. برخلاف یک کاربر انسانی، یک NPC AI می تواند به تنهایی اجرا شود و میلیون ها بازیکن به طور همزمان از آن استفاده کنند. همچنین می تواند به چندین زبان مختلف کار کند.
یکی دیگر از کاربردهای بالقوه هوش مصنوعی در ایجاد آواتارهای متاورس است. از موتورهای هوش مصنوعی می توان برای تجزیه و تحلیل تصاویر دو بعدی یا اسکن های سه بعدی برای تولید آواتارهایی استفاده کرد که واقعی تر و دقیق تر به نظر می رسند. هوش مصنوعی همچنین میتواند برای ایجاد حالات چهره، مدل مو، لباسها و ویژگیهای مختلف برای بهبود انسانهای دیجیتالی که ایجاد میکنیم استفاده شود.
بازسازی سه بعدی
در حالی که این فناوری جدیدی نیست، استفاده از بازسازی سه بعدی در طول همه گیری کرونا ، به ویژه در صنعت املاک و مستغلات افزایش یافته است، زیرا قفل ها مانع از بازدید خریداران بالقوه شخصا از املاک می شود. بنابراین، برخی از آژانس ها از فناوری بازسازی سه بعدی برای ایجاد تورهای دارایی مجازی استفاده کردند. بسیار شبیه به متاورژنی که ما تصور میکردیم، خریداران میتوانستند خانههای جدید بالقوه را از هر کجا نگاه کنند و حتی بدون اینکه قدمی به داخل آن بگذارند، خرید کنند
یکی از چالشهای متاورس ایجاد یک محیط دیجیتالی است که تا حد امکان به دنیای واقعی ما نزدیک به نظر برسد. با کمک بازسازی سه بعدی می تواند فضاهای واقعی و طبیعی ایجاد کند. از طریق دوربینهای سهبعدی ویژه، میتوانیم با ارائه مدلهای واقعی سهبعدی از ساختمانها، مکانهای فیزیکی و اشیا، دنیای خود را آنلاین کنیم. سپس دادههای فضایی سهبعدی و عکاسی ۴K HD به رایانهها منتقل میشوند تا یک نسخه مجازی در متاورس پردازش و تولید کنند تا کاربران تجربه کنند.
اینترنت اشیا
مفهوم اینترنت اشیا (IoT) برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد. به زبان ساده، IoT سیستمی است که همه چیز را در دنیای فیزیکی ما می گیرد و آنها را از طریق حسگرها و دستگاه ها به اینترنت متصل می کند. پس از اتصال به اینترنت، این دستگاه ها دارای شناسه منحصر به فرد و قابلیت ارسال یا دریافت اطلاعات به صورت خودکار خواهند بود. امروزه اینترنت اشیا ترموستات ها، بلندگوهای فعال شده با صدا، دستگاه های پزشکی و موارد دیگر را به طیف وسیعی از داده ها متصل می کند
یکی از کاربردهای اینترنت اشیا در متاورس جمع آوری و ارائه داده ها از دنیای فیزیکی است. این امر باعث افزایش دقت نمایش های دیجیتال می شود. برای مثال، فیدهای دادههای اینترنت اشیا میتوانند نحوه عملکرد برخی از اجسام متاورس را بر اساس آب و هوای فعلی یا سایر شرایط تغییر دهند
پیاده سازی اینترنت اشیا می تواند به طور یکپارچه دنیای سه بعدی را به تعداد زیادی دستگاه واقعی متصل کند. این امکان ایجاد شبیه سازی های بلادرنگ در متاورس را فراهم می کند. برای بهینه سازی بیشتر محیط متاورس، اینترنت اشیا همچنین می تواند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای مدیریت داده هایی که جمع آوری می کند استفاده کند.
چالش های متاورس
متاورس هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است. برخی از چالش ها عبارتند از احراز هویت و کنترل حریم خصوصی. در دنیای واقعی، شناسایی یک نفر اغلب دشوار نیست. اما از آنجایی که مردم با آواتارهای خود دنیای دیجیتال حضور دارند ، تشخیص یا اثبات اینکه طرف مقابل کیست دشوار خواهد بود. به عنوان مثال، بازیگران مخرب یا حتی رباتها میتوانند با تظاهر به شخص دیگری وارد متاورس شوند. سپس آنها می توانند از این روش کلاهبرداری کنند
چالش دیگر حریم خصوصی است. متاورس برای ارائه تجربه ای فراگیر به دستگاه های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متکی است. این فناوریها با قابلیتهای دوربین و شناسههای منحصربهفرد میتوانند در نهایت منجر به درز نامطلوب اطلاعات شخصی شوند.