شرکت هایی که وارد دنیای Metaverse شده اند
متاورس وارد مرحله ی جدیدی شده است و غول های فناوری با پلتفرم هایی که متاورس را تکمیل می کنند سعی در تسخیر بازار دارند.
برای مثال، گوگل رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است که بر واقعیت افزوده برای اتصال دنیای دیجیتال و واقعی تاکید دارد.
متا که قبلاً با نام فیس بوک شناخته می شد، حرکت های آشکاری به سمت متاورس انجام داده است.که شامل تغییر نام عمومی آن نیز می شود. این شرکت دارای سختافزار VR ضروری است و پروژه ارز دیجیتال لیبرا خود را دارد.
مایکروسافت بر دفاتر مجازی و محیط های کاری در متاورس تمرکز کرده است. شرکتها فضاهای مجازی دائمی را برای کارمندان خود ایجاد میکنند تا در سطح عمیقتری نسبت به تماسهای ویدیویی استاندارد همکاری کنند.
در حالی که بایننس به طور فعال در حوزه متاورس توسعه نمی یابد، اما زیرساخت ارزهای دیجیتال ضروری را فراهم می کند. به عنوان مثال، بازار NFT بایننس، خریداران و فروشندگان دارایی های متاورس دیجیتال را گرد هم می آورد. .
اپیک گیمز دو استراتژی متاورس اصلی دارد. اول، به نظر می رسد که پایه تجربه کاربری و فناوری خود را برای پشتیبانی از بازیکنان بیشتر بهبود بخشد. همچنین میخواهد به سازندگان کمک کند تا داراییهای سه بعدی حرفهای برای متاورس بسازند.
Tencent چین یکی از بزرگترین ناشران بازی های ویدیویی و ارائه دهندگان خدمات پیام رسانی در جهان است. آنها علناً از تمرکز خود بر روی بازی به عنوان نقطه ورود به متاورس با فناوری موجود خود یاد کرده اند.
چرا شرکت ها به ساخت متاورس علاقه مند هستند؟
بسیاری از شرکتهایی که به آنها اشاره میکنیم دارای پلتفرمهای پیشرو در حوزههای کلیدی متاورس هستند. تنسنت دارای وی چت، متا دارای فیس بوک و اینستاگرام و اپیک گیمز دارای فورتنایت هستند. به نظر میرسد این پلتفرمها به نحوی درگیر متاورس خواهند بود، بنابراین منطقی است که شرکتها خودشان راهحلهای متاورس را توسعه دهند.
ما همچنین شاهد موفقیت بزرگی از پروژههای متاورس کریپتو در نوآوری و درآمد بودهایم. پروژه هایی مانند Axie Infinity، Decentraland و Roblox الهام بخش نسل جدیدی از توسعه دهندگان و شرکت های بزرگ جهانی هستند. استارتآپها و شرکتهای فناوری اکنون همگی در حال رقابت برای توسعه آخرین روند فناوریهای بزرگ هستند. بیایید به برخی از بزرگترین ها و آنچه می توانیم انتظار داشته باشیم نگاه کنیم.
گوگل
در مصاحبه ای با بلومبرگ، ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، دیدگاه خود را در مورد متاورس به عنوان یک “محاسبات در حال تکامل به روشی فراگیر با واقعیت افزوده” توضیح داد. در واقع، گوگل در حال حاضر تجربه زیادی در مورد واقعیت افزوده با محصول گوگل گلس خود دارد. در نوامبر ۲۰۲۱، گوگل همچنین دپارتمانهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را به تیم جدیدی از آزمایشگاههای Google که شامل ابزار کنفرانس ویدئویی هولوگرافیک Project Starline است، سازماندهی کرد.
تمرکز در گوگل در حال حاضر بیشتر به اتصال ما از طریق آواتارهای تقویت شده با ترکیب دنیای دیجیتال و فیزیکی است. در حالی که ما یک پیشنهاد متافورس محکم از طرف گوگل ندیدهایم، بنیادها به آنجا نگاه میکنند.
فیس بوک (متا)
فیس بوک یکی از پیشگامان در مورد توسعه متاورس در مقیاس بزرگ بوده است. این شرکت حتی نام خود را به Meta تغییر داد و جدیت خود را در این موضوع نشان داد و فیسبوک، اینستاگرام و Oculus VR همگی تحت این نام تجاری بودند. بدیهی است که متا در حال حاضر مالکیت بسیاری از عناصر کلیدی متاورس را در اختیار دارد. در مقیاس کوچکتر، ما میتوانیم برخی از تحولات متاواژه آنها را ببینیم:
۱_پیامرسانی VR – برای کمک به اتصال کاربران به روشی همهجانبه
۲_ Project Cambria – یک هدست واقعیت مجازی سازگار با دنیای Oculus Quest VR.
۳_Horizon Marketplace – مکانی که خریداران، فروشندگان و سازندگان می توانند کالاهای دیجیتالی را مبادله کنند.
مدیرعامل مارک زاکربرگ قبلاً به اهمیت توکنهای غیرقابل تعویض (NFT)، ارزهای دیجیتال و بلاک چین در متاورس اشاره کرده است. با توجه به اینکه پروژه Libra آن نیز در حال انجام است، احتمالاً شاهد گنجاندن آن در آینده متا نیز خواهیم بود.
مایکروسافت
پیشنهاد اولیه مایکروسافت برای متاورس نرمافزار Mesh for Teams است که در سال ۲۰۲۲ منتشر میشود. این نرمافزار مستقیماً از روند کار از خانه ناشی میشود که در طول همهگیری به همراه شوق متاورس جدید قویتر شد. این نرمافزار بر روی دستگاههای استاندارد و هدستهای واقعیت مجازی برای ایجاد یک تجربه دفتر مجازی دائمی در دسترس خواهد بود.
بایننس
بایننس به دلیل اهمیت کریپتو و بلاک چین، نقش اساسی در متاورس دارد. متاورس اجازه می دهد تا سیستم ها و فرآیندهای مالی جدیدی ایجاد شود و بایننس به ارائه زیرساخت های لازم کمک می کند. به عنوان مثال، بازار NFT بایننس مکانی را برای خریداران و فروشندگان ایجاد می کند تا NFT دارایی های مجازی را از چندین بلاک چین معامله کنند. این به بهبود عملکرد متقابل بین اکوسیستم های متاورس مختلف کمک می کند.
صرافی Binance همچنین انتخاب بزرگی از جفت توکن متاورس را ارائه می دهد. ایجاد بازارهای برای متاورس به حمایت از رشد صنعت کمک می کند.
Epic Games
مسلماً Epic Games یکی از پیشرفتهترین پلتفرمهای متاورس امروزی را دارد: Fortnite. چیزی که فقط به عنوان یک بازی شروع شد، به یک پلتفرم اجتماعی گسترده و دنیای مجازی با بیش از ۳۵۰ میلیون بازیکن تبدیل شده است.
Epic در مورد متاورس دو هدف اصلی دارد. ابتدا می خواهد Fortnite را به پلتفرمی گسترش دهد که بتواند بیش از ۶۰ میلیون کاربر ماهانه فعلی خود را جذب و پشتیبانی کند. Epic همچنین میخواهد «محتوای ۳D، AR و VR را در دسترستر کند و اکوسیستم سازنده را رشد دهد، که برای یک Metaverse باز و به هم پیوسته حیاتی هستند». این به هر کسی امکان می دهد محتوای سه بعدی حرفه ای ایجاد کند و به بهبود کیفیت تجربه متاورس کمک کند
Tencent
Tencent به عنوان یکی از بزرگترین فروشندگان بازی های ویدیویی در سطح جهان فعالیت می کند و همچنین مالک شبکه های اجتماعی چینی و پلتفرم های پیام رسانی WeChat و Tencent QQ است. Tencent QQ در حال حاضر قابلیت های بازی، تجارت الکترونیک، موسیقی، فیلم و چت صوتی را در پورتال وب خود ارائه می دهد. WeChat یک برنامه پرداخت موبایلی ارائه می دهد که می تواند به پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود پیوند دهد.
مدیران Tencent ، به اهمیت زیرساخت بازی خود در توسعه متاورس اشاره کردند. Tencent در حال حاضر برنامه های کاربردی و پروژه های زیادی برای استفاده دارد.
با این حال، Tencent به طور عمومی تاکید کمتری بر اهمیت سخت افزار VR نسبت به دیگران داشته است. در عوض، به دنبال راه حل های نرم افزاری برای افزایش مشارکت بازیکن در متاورس است. این به سهام آنها در Epic Games، تولیدکنندگان Fortnite و Riot Games، ناشر League of Legends مربوط می شود. به این دلایل، Tencent احتمالاً از بازی های ویدیویی در متاورس استفاده خواهد کرد.
سخنان پایانی
مسابقه برای توسعه متاورس در حال حاضر در راه است. اما برخلاف سایر فناوریها، فضای زیادی در متاورس برای نوآوری بدون همپوشانی وجود دارد. پس از موفقیتی که در کریپتو و متاورس مشاهده شد، غول هایی مانند گوگل و متا (فیس بوک) در حال حاضر به دنبال گنجاندن آن در برنامه های خود هستند. اما اینجا جایی است که ممکن است شاهد رقابت مستقیم بین شرکتهایی با بودجه زیاد و تیمهای کریپتو کوچک باشیم. صرف نظر از اینکه چه کسی “برنده” می شود، نوآوری و توسعه به احتمال زیاد سریع خواهد بود.