۴ روش Web3 برای تغییر اینترنت
Web3 به تکرار جدیدی از اینترنت اشاره دارد که بر اساس زیرساخت بلاک چین ساخته شده است.
اخیراً پلتفرم های رسانه ای برتر مانند فیس بوک، یوتیوب و ردیت اخبار و ابتکارات مرتبط با Web3 را اعلام کرده اند.
رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز خواهند شد.
جولین گیلارد، رئیس دانشمند داده در توییتر اسپیس، رایان وایات، رئیس بازیهای یوتیوب و جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر، همگی غولهای فناوری را ترک کردهاند تا به دنیای Web3 بپیوندند.
در ۸ فوریه، غول وام دهی DeFi Aave پلتفرم شبکه اجتماعی Web3 خود را راه اندازی کرد.
در ۱۵ فوریه، Chingari، یک پلت فرم اجتماعی هندی با ۱۰۰ میلیون کاربر، توکن های بومی را برای توسعه یک شبکه اجتماعی Web3 یکپارچه کرد.
داده های کاربر محافظت خواهد شد
روح Web3 عدم تمرکز است. کاربران کنترل داده های خود را دارند.
پلتفرم های اجتماعی سنتی برای ایجاد حساب کاربری به اطلاعات کاربر نیاز دارند. در وب ۳٫۰، افراد از کیف پول های رمزنگاری استفاده می کنند اما از اطلاعات واقعی خود استفاده نمی کنند. این بانک های داده به شدت مستعد نقض هستند و امکان سوء استفاده از داده ها را فراهم می کنند. فیس بوک، برای اولین بار، چندین نقض داده داشته است.
در وب ۳، داده های کاربر بر روی بلاک چین ذخیره می شود. این کیفیت ضد دستکاری را دارد. پروتکل اجتماعی شبکه مبتنی بر Polkadot دادهها را در زنجیره ذخیره میکند و از محافظت از دادههای شخصی اطمینان میدهد.
مشکل دیگر Web2 سانسور است. غول های فناوری می توانند به راحتی محتوا را بر اساس شرایط خدمات خود سانسور کنند. بسیاری از طرفداران Web3 دنیایی را تصور می کنند که در آن این امر غیرممکن است.
مردم برای JPEG هزینه خواهند کرد
Web2 فقط در رقابت با پروژه های جدید بلاک چین نیست. این پلتفرمهای قدیمی، با پایگاههای کاربری عظیم خود، به احتمال زیاد نقش زیادی در Web3 دارند.
دارایی های دیجیتال مانند NFT ها در قلب Web3 قرار دارند. توییتر ویژگی NFT Profile خود را در ماه اول سال ۲۰۲۲ راه اندازی می کند و به کاربران اجازه می دهد NFT های خود را در پروفایل های توییتر خود نمایش دهند. رقیب اصلی توییتر، متا، همچنین در حال کار بر روی اجازه دادن به کاربران برای فروش NFT در فیس بوک و اینستاگرام است.
در سال ۲۰۲۱، زمانی که NFT منفجر شد، تعداد تجمعی تراکنشهای NFT از کمتر از ۱٫۳ میلیون به ۶۵٫۴ میلیون رسید. این افزایش ۵۰ برابری است، اما هنوز با کاربران پلتفرم های اجتماعی فاصله زیادی دارد
سازندگان کنترل بیشتری خواهند داشت
در پلتفرمهای Web2، کاربران تولیدکننده محتوا هستند و وبسایتها عموماً توسط کاربر ایجاد میشوند. این پلتفرم همچنین از داده های بزرگ برای بازاریابی دقیق استفاده می کند. این در تضاد با دیدگاه غیرمتمرکز، باز و شفاف وب ۳ است، جایی که کاربران میتوانند برای تولیدات خود درآمد کسب کنند و فناوری بلاک چین تا حد زیادی سرقت ادبی و مالکیت نامشخص محتوا را کاهش داده است.
خلاصه
توسعه فناوری بلاک چین و نزدیک شدن به عصر Web3 به یک روند آشکار تبدیل شده است. اینترنت غیرمتمرکز یک انقلاب است و دوره وب ۳ متعاقب آن احتمالاً شیوه زندگی ما را در هر جنبه مالی، تعامل اجتماعی و موارد دیگر تغییر خواهد داد.