اثر شبکه چیست؟
اثر شبکه پدیده ای است که به موجب آن تعداد زیادی از افراد ارزش کالا یا خدمات را بهبود می بخشند. اینترنت نمونه ای از تأثیر شبکه است. در ابتدا ، کاربران کمی در اینترنت بودند ، زیرا ارزش کمی داشت.
با این حال ، با دسترسی بیشتر کاربران به اینترنت ، محتوا ، اطلاعات و خدمات بیشتری تولید شد. توسعه و بهبود وب سایت ها باعث جذب بیشتر کاربران به ارتباط و تجارت با یکدیگر شد. همانطور که اینترنت افزایش بازدید را تجربه می کند ، ارزش بیشتری را ارائه می دهد و منجر به تأثیر شبکه می شود.
نمونه دیگر تأثیر شبکه تلفن است. در روزهای ابتدایی این فناوری ، فقط تعداد کمی از افراد در خانه های خود تلفن داشتند. علاوه بر این ، خانه های آنها برای استفاده از شبکه باید از نظر فیزیکی به یکدیگر متصل باشند.
بلوغ این فناوری ، افراد بیشتری توانایی خرید تلفن را دارند و این باعث افزایش ارزش کل شبکه تلفن می شود. با افزایش تعداد کاربران ، ارزش و سود کل شبکه افزایش می یابد. این یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد کرد ، جایی که هرچه تعداد بیشتری از افراد به آن بپیوندند ، ارزش بیشتری به کل شبکه اضافه می شود. افزایش استفاده منجر به رشد نمایی شد.
سایت های مانند Etsy و eBay ، با دسترسی به شبکه های آنلاین محبوبیت بیشتری پیدا کردند و مصرف کنندگان را به سمت محصولات خود جذب می کنند.
رسانه های اجتماعی (فیس بوک ، توییتر) نمونه هایی از تأثیر شبکه هستند.
اثر شبکه چگونه کار می کند؟!
تأثیر شبکه با مشارکت بیشتر افراد می تواند منجر به بهبود شبکه شود.
اثرات شبکه را می توان در شبکه های اجتماعی یافت. به عنوان مثال ، هرچه کاربران بیشتری مطالبی مانند پیوندها و رسانه ها را در توییتر ارسال می کنند ، این پلتفرم برای عموم مفیدتر می شود. اثر شبکه نرخ رشد چشمگیری را برای سیستم عامل های شبکه مانند فیس بوک ، یوتیوب و اینستاگرام ایجاد کرده است
اثر شبکه از پیوستن افراد به رسانه های اجتماعی رخ داده است. با عضویت و مشارکت بیشتر کاربران ، شرکت هایی که به دنبال تبلیغ محصولات و خدمات خود هستند ، برای بهره مندی از این روند برای پیوستن به این سایت ها هجوم می آورند. افزایش تبلیغات منجر به درآمد بیشتر وب سایت های شبکه های اجتماعی می شود. در نتیجه ، سایت ها تکامل یافته و قادر به ارائه خدمات بیشتر به مصرف کننده هستند.
تاریخچه اثر شبکه
تأثیر شبکه از اوایل قرن بیستم و با ظهور تلفن آغاز شد.
امروزه ، اثر شبکه دارای برنامه های روزمره در دنیای واقعی است مانند ارزش شرکت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر و لینکدین. به طور معمول ، هرچه تعداد افراد دارای حساب در این سایت های رسانه های اجتماعی بیشتر باشد ، هم محصول از نظر کاربران و هم از نظر سهامداران شرکت ارزش بیشتری دارد.
اثرات شبکه دو نوع اصلی دارد، اثرات مستقیم و غیر مستقیم شبکه.
اثرات مستقیم شبکه همان مواردی است که ما در مورد تلفن با آنها بحث کردیم. افزایش استفاده برای سایر کاربران ارزش افزوده دارد.
اینترنت نمونه قابل توجهی از تأثیر شبکه است، افزایش کاربران منجر به ایجاد وب سایت و مشارکت بیشتر و همچنین شرکت های ارائه دهنده محصولات و خدمات شده است.
ملاحظات خاص
اثرات شبکه ای که در اینترنت وجود دارد اغلب از مزایای برنامه ها و وب سایت های خدمات اجاره ای متنوعی برخوردار است. . سایت های تجارت الکترونیکی ، مانند Etsy و eBay ، با ورود بیشتر فروشندگان به آن بازارها و فروش محصولاتشان به مشتریانی که خرید آنلاین را پذیرفته اند ، محبوبیت بیشتری پیدا کردند.
اثر شبکه همچنین در پیشبرد خدمات حمل ونقل نقش داشت. شرکت هایی مانند Uber و Lyft از طریق پشتیبانی شرکت کنندگانی که ثبت نام کرده و دامنه خود را در شهرها و ایالت ها گسترش می دهند ، تکامل یافتند و رشد کردند. هرچه تعداد رانندگان بیشتری به Uber و Lyft تبدیل شدند ، این دو مارک از ارزش بازار برخوردار شدند.
رمزارزها، بلاکچین و اثرات شبکه
بیت کوین دارای خواص بسیار مطلوبی است ، و همچنین دارای یک اثر شبکه قوی است.
ماینرها از امنیت شبکه پشتیبانی می کنند و نقدینگی زیادی برای ادامه فعالیت خود دارند. اما بگذارید بگوییم شبکه دیگری راه اندازی شده است که هدف آن ارائه یک مورد استفاده مشابه Bitcoin است. استخراج کنندگان ممکن است جوایز بالاتری دریافت کنند اما نقدینگی یکسانی برای خروج از موقعیت خود ندارند. آنها می توانند شرط بندی کنند و امیدوار باشند که نقدینگی در آینده بهبود یابد. یا ، آنها فقط می توانند بیت کوین را با اطمینان نسبی ادامه دهند که قادر به ادامه تجارت خواهند بود. به این ترتیب است که یک اثر شبکه کار می کند. حتی اگر گزینه جایگزین از نظر فنی برتر باشد یا جوایز بیشتری به همراه داشته باشد ، لزوماً منطقی نیست که تغییر دهید.
مزایا و معایب اثر شبکه
تأثیر مثبت دیگر اثر شبکه این است که کارآفرینان و ایجادکنندگان مالکیت معنوی را ترغیب می کند محصولات کارآمدتر و بی نظیری را برای ارائه به مردم دنبال کنند.
با این حال ، اگر افراد زیادی از کالایی یا خدماتی استفاده کنند ، ازدحام ممکن است ایجاد شود. برای مثال استفاده از اینترنت ، داشتن بیش از حد کاربر در یک سرویس شبکه ، می تواند سرعت شبکه را کاهش داده و سود کاربران را کاهش دهد. ارائه دهندگان کالا و خدماتی که از اثر شبکه استفاده می کنند باید اطمینان حاصل کنند که ظرفیت می تواند به اندازه کافی افزایش یابد تا همه کاربران را در خود جای دهد. سقوط احتمالی دیگر اثر شبکه این است که به محض دستیابی و حفظ توده حیاتی شرکت ، ممکن است کارآیی و نوآوری کمتری داشته باشد زیرا با این وجود هنوز مصرف کننده خوبی دارند.
با مشارکت در خدماتی که به طور فزاینده ای ارزشمند است ، به کاربران سود می بخشد.
سخنان پایانی
اثرات شبکه در بسیاری از بخشهای مختلف اقتصاد از جمله رمزارزها وجود دارد.
کسانی که شبکه های بلاکچین و رمزارزها را طراحی می کنند ، می توانند از مطالعه مکانیسم هایی که اثرات شبکه را ایجاد می کنند ، سود زیادی ببرند.
سوالات متداول درباره اثر شبکه
اثر شبکه به چه معناست؟
اثر شبکه به این مفهوم اشاره دارد که با افزایش تعداد افرادی که از آن کالا یا خدمات استفاده می کنند ، ارزش یک محصول یا خدمات افزایش می یابد.
نمونه هایی از اثر شبکه چیست؟
شبکه های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر نمونه خوبی از تأثیر شبکه هستند. با ثبت نام بیشتر افراد در حساب های سایت ، ارزش این وب سایت ها افزایش می یابد.
بستر اثرات شبکه چیست؟
سیستم عامل هایی که با اثر شبکه کار می کنند شامل اینترنت ، تلفن همراه و شبکه های ثابت و همچنین وب سایت های رسانه های اجتماعی هستند.
اثرات مثبت شبکه چیست؟
هنگامی که ارزش محصول یا خدمات با افزایش تعداد کاربران افزایش یابد ، یک محصول یا خدمات اثر مثبت شبکه ای را نشان می دهد
همانطور که اینترنت، یکی از برجسته ترین نمایش های تأثیر شبکه، بخشی بزرگتر و بزرگتر از زندگی ما می شود ، درک صحیح اثر شبکه و مزایای آن هم برای تولیدکنندگان خدمات و هم برای مصرف کنندگان از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.