KYC (مشتری خود را بشناسید)
ارائه دهندگان خدمات مالی نیاز دارند تا مشتریان خود را شناسایی و تأیید کنند. این امر به عنوان بخشی از اقدامات برای با مبارزه با پولشویی/مبارزه با تامین مالی تروریسم (AML/CFT) برای مبارزه با جرایم مالی انجام می شود. KYC با جمع آوری و تأیید اطلاعات مشتریان به طور فعال با فعالیت های مجرمانه مبارزه می کند. این بررسی ها باعث افزایش اعتماد به صنعت شده و به ارائه دهندگان خدمات مالی در مدیریت خطرات خود کمک می کند. برخی از منتقدان می گویند این امر ناشناس بودن و جنبه های غیرمتمرکزسازی که دردنیای کریپتو معروف است را از بین می برد.
KYC یک الزام نظارتی رایج است که ارائه دهندگان خدمات مالی موظف به انجام آن هستند.در درجه اول با بودجه و پولشویی ناشی از فعالیت های غیرقانونی مبارزه می کنند.
KYC یک معیار کلیدی در مقررات مبارزه با پولشویی است و آن را به عنوان یک محافظ مهم برای رمزارزها تبدیل می کند. موسسات مالی و ارائه دهندگان خدمات مانند Binance به طور فزاینده ای مجبور به اجرای روش های قوی KYC برای محافظت از مشتریان و دارایی های آنها هستند.
KYC چیست ؟
اگر در صرافی حساب باز کرده اید ، به احتمال زیاد مجبور بوده اید یک بررسی KYC را تکمیل کنید. KYC ارائه دهندگان خدمات مالی را ملزم به جمع آوری اطلاعات تأیید هویت مشتریان خود می کند. به عنوان مثال ، این می تواند از طریق شناسنامه رسمی باشد. مانند مقررات AML ، سیاست های KYC به مبارزه با پولشویی ، تامین مالی تروریسم ، کلاهبرداری و انتقال غیرقانونی وجوه کمک می کند.
KYC معمولاً یک رویکرد پیشگیرانه است تا واکنشی. بیشتر ارائه دهندگان خدمات مالی قبل از انجام معاملات مالی ، اطلاعات مشتری را در فرایند ورود به سیستم می گیرند. در برخی موارد ، حسابها می توانند بدون KYC ساخته شوند اما عملکرد آنها محدود است. برای مثال ، Binance به کاربران اجازه می دهد تا یک حساب باز کنند ، اما معاملات را تا زمان تکمیل KYC محدود می کند.
هنگام تکمیل KYC ، ممکن است از شما خواسته شود موارد زیر را ارائه دهید:
شناسه دولتی
گواهینامه رانندگی
گذرنامه
جدا از تأیید هویت مشتری ، تأیید مکان و آدرس آنها نیز مهم است. اسناد هویت شما اطلاعات اساسی مانند نام و تاریخ تولد شما را ارائه می دهد ، اما برای تأیید محل اقامت مالیاتی خود ، اطلاعات بیشتری مورد نیاز است. به احتمال زیاد شما نیاز به گذراندن بیش از یک مرحله از KYC دارید. ارائه دهندگان خدمات مالی اغلب باید در فواصل منظم هویت مشتریان خود را دوباره تأیید کنند.
چه کسی KYC را تنظیم می کند؟
مقررات KYC برحسب کشور متفاوت است . در ایالات متحده ، قانون محرمانه بودن بانک و قانون ۲۰۰۱ میهن پرستان بیشتر فرآیندهای AML و KYC را که امروزه مشاهده می شود ، ایجاد کردند. اتحادیه اروپا و آسیا و اقیانوسیه مقررات خود را ایجاد کرده اند ، اما با ایالات متحده همپوشانی زیادی وجود دارد. دستورالعمل مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا (AMLD) و مقررات PSD2 چارچوب اصلی را برای کشورهای اتحادیه اروپا فراهم می کند. در سطح جهانی ، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) همکاری های چند ملیتی را در زمینه شرایط نظارتی هماهنگ می کند.
چرا به KYC در رمزنگاری نیاز داریم؟
به دلیل ماهیت رمزارزها اغلب از آن برای پولشویی وجوه غیرقانونی و فرار مالیاتی استفاده می شود.با بهبود مقررات رمزارزها اطمینان حاصل می شود که مالیات در جایی که باید پرداخت شود پرداخت می شود. سه دلیل کلیدی وجود دارد که چرا بررسی های KYC در صنعت رمزارزها مورد نیاز است:
۱. تراکنش های بلاک چین برگشت ناپذیر هستند. در صورت اشتباه ، سرپرستی وجود ندارد که به شما کمک کند ، بدین معنا که می توان وجوه را به سرقت برد یا جابجا کرد و بازیابی نشد.
۲. رمزارزها تقریباً ناشناس (مستعار) است. برای باز کردن کیف پول رمزنگاری شده نیازی به ارائه هیچ گونه اطلاعات شخصی ندارید.
۳. مقررات هنوز در مورد مالیات و قانونی بودن رمزنگاری در بسیاری از کشورها نامشخص است.
اگرچه KYC زمان مورد نیاز برای ایجاد حساب را افزایش می دهد ، اما مزایای آشکاری دارد. یک مشتری معمولی لزوماً نمی تواند آنها را ببیند ، اما KYC تأثیر بسزایی در ایمن نگه داشتن وجوه شما و مبارزه با جنایت دارد.
مزایای KYC چیست؟
۱. وام دهندگان می توانند با تعیین هویت و سابقه مالی مشتری ، ریسک خود را به راحتی ارزیابی کنند. این فرایند منجر به مدیریت ریسک می شود.
۲. با سرقت هویت و انواع دیگر کلاهبرداری های مالی مبارزه می کند.
۳. خطر پولشویی را در وهله اول به عنوان اقدامی پیشگیرانه کاهش می دهد.
۴. اعتماد ، امنیت و پاسخگویی ارائه دهندگان خدمات مالی را بهبود می بخشد.
KYC و عدم تمرکز
رمزارزها از ابتدا بر تمرکززدایی و آزادی از واسطه ها تمرکز کرده اند. همانطور که گفته شد ، هر کسی می تواند بدون نیاز به ارائه جزئیات در مورد خود ، کیف پول بسازد و رمزارز را نگه دارد. با این حال ، رمزنگاری به یک روش رایج برای پولشویی تبدیل شده است.
دولتها و نهادهای نظارتی معمولاً برای تکمیل بررسی های KYC در مشتریان خود به صرافی ها نیاز دارند. در حالی که پیاده سازی KYC اجباری برای کیف پول های رمزنگاری بسیار دشوار است.
استدلال علیه KYC
بیشتر انتقادات ناشی از مسائل مربوط به حریم خصوصی و هزینه است:
۱. هزینه اضافی مربوط به انجام چک های KYC است که اغلب از طریق هزینه به مشتری منتقل می شود.
۲. برخی از افراد مستندات لازم برای چک های KYC را ندارند ، یا شاید آدرس ثابتی ندارند. این امر دسترسی به برخی از خدمات مالی را برای آنها مشکل می کند.
۳. ارائه دهندگان خدمات مالی ممکن است توانایی ایجاد امنیت داده ها را نداشته باشند و هک می توانند منجر به سرقت اطلاعات خصوصی شما شوند.
۴. برخی معتقدند که این امر با تمرکززدایی رمزارزها مغایرت دارد.
سخنان پایانی
فرآیندهای KYC یک استاندارد صنعتی برای خدمات مالی و صرافی های رمزنگاری است. این یکی از مهمترین عملکردها در مبارزه با پولشویی و سایر جنایات است.