Proof of Stake (PoS) و Staking چیست؟

Proof of Stake (PoS)  و Staking چیست؟

Proof of Stake (PoS) چیست؟

اگر می دانید بیت کوین چگونه کار می کند ، احتمالاً با اثبات کار (PoW) آشنا هستید. این مکانیزمی است که اجازه می دهد معاملات به صورت بلوکی جمع شوند. سپس ، این بلوک ها برای ایجاد زنجیره بلوک به یکدیگر متصل می شوند. به طور دقیق تر ، ماینرها برای حل یک معمای پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت می کنند و هرکسی که اول آن را حل کند حق دارد بلوک بعدی را به بلاکچین اضافه کند.

معمایی که ماینرها برای حل آن رقابت می کنند ، هدفی جز امنیت شبکه ندارند.

در این مرحله ، ممکن است از خود بپرسید: آیا روشهای دیگری برای حفظ اجماع غیرمتمرکز بدون هزینه محاسباتی بالا وجود دارد؟

 

Proof of Stake : ایده اصلی این است که شرکت کنندگان می توانند سکه ها (“سهام” خود) را قفل کنند ، و در فواصل زمانی خاص ، پروتکل به طور تصادفی یکی از آنها را برای اعتبار بخشیدن به بلوک بعدی اختصاص می دهد. به طور معمول ، احتمال انتخاب متناسب با مقدار سکه است هرچه سکه بیشتری قفل باشد ، شانس آن بیشتر است.

 

به این ترتیب ، آنچه تعیین می کند کدام شرکت کنندگان یک بلوک ایجاد می کنند ، براساس توانایی آنها در حل چالش های هش نیست ، با توجه به تعداد سکه های ذخیره شده تعیین می شود.

برخی ممکن است استدلال کنند که تولید بلوک از طریق staking امکان مقیاس پذیری بالاتری را برای بلاکچین ها فراهم می کند. این یکی از دلایلی است که شبکه Ethereum در مجموعه ای از به روزرسانی های فنی که به عنوان ETH 2.0 نامیده می شود ، از PoW به PoS مهاجرت می کند.

 

چه کسی اثبات سهام را ایجاد کرده است؟

یکی از ظهورهای اولیه Proof of Stake را می توان به سانی کینگ و اسکات نادال در مقاله 2012 خود برای Peercoin نسبت داد. آنها آن را به عنوان “یک طرح رمزارز همتا به همتا که از بیت کوین ساتوشی ناکاموتو گرفته شده است” توصیف می کنند.

شبکه Peercoin با مکانیزم ترکیبی PoW / PoS راه اندازی شد ، جایی که از PoW عمدتا برای تهیه منبع اولیه استفاده می شد. با این حال ، برای پایداری طولانی مدت شبکه مورد نیاز نبود و به تدریج از اهمیت آن کاسته شد. در حقیقت ، بیشتر امنیت شبکه به PoS متکی بود.

 

 

(DPoS) چیست؟

نسخه جایگزین این مکانیسم در سال 2014 توسط Daniel Larimer به نام Delegated Proof of Stake (DPoS) ساخته شد. ابتدا به عنوان بخشی از بلاکچین BitShares استفاده شد ، اما اندکی بعد ، شبکه های دیگر این مدل را پذیرفتند. اینها شامل Steem و EOS می شوند که توسط Larimer نیز ساخته شده اند.

در واقع DPoS به کاربران این امکان را می دهد که از موجودی سکه خود به عنوان حق رأی استفاده کنند. ،  این آرا سپس برای انتخاب تعدادی از نمایندگان استفاده می شود که بلاکچین را از طرف رای دهندگان خود مدیریت می کنند و امنیت و اجماع را تضمین می کنند. به طور معمول ، جوایز شرط بندی بین این نمایندگان منتخب توزیع می شود ، سپس آنها بخشی از جوایز را به تناسب سهم تقسیم می کنند.

 

مدل DPoS اجازه می دهد تا توافق با تعداد کمتری از گره های معتبر حاصل شود. به همین ترتیب ، تمایل به افزایش عملکرد شبکه دارد. از طرف دیگر ، ممکن است منجر به درجه پایین تری از تمرکززدایی شود زیرا شبکه به یک گروه کوچک و انتخاب شده از گره های معتبر متکی است. این گره های معتبر ، عملکردها و حاکمیت کلی بلاکچین را کنترل می کنند. آنها در فرآیندهای دستیابی به اجماع و تعریف پارامترهای اصلی حاکمیت شرکت می کنند.

 

Staking چگونه کار می کند؟

 

همانطور که قبلاً در مورد آن بحث کردیم ، بلاکچین های Proof of Work برای افزودن بلوک های جدید به بلاکچین، به استخراج متکی هستند. در مقابل ، زنجیره های Proof of Stake بلوک های جدید را از طریق فرآیند staking تولید و تأیید می کنند. Staking شامل اعتبار سنجی هایی است که سکه های خود را قفل می کنند تا بتوانند به طور تصادفی توسط پروتکل در فواصل زمانی مشخص برای ایجاد بلاک انتخاب شوند. معمولاً شرکت کنندگانی که مقادیر بیشتری در اختیار دارند ، شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان اعتبار سنج بعدی دارند.

این اجازه می دهد تا بلوک ها بدون اتکا به سخت افزار تخصصی استخراج ، مانند ASIC ، تولید شوند. در حالی که استخراج ASIC نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در سخت افزار دارد ، خرید سهام مستلزم سرمایه گذاری مستقیم در رمزارز است. بنابراین ، به جای رقابت برای بلوک بعدی با کار محاسباتی ، اعتبارسنجان PoS بر اساس تعداد سکه هایی که در آن قرار دارند انتخاب می شوند. “سهام” (سکه) همان چیزی است که اعتبارسنجان را برای حفظ امنیت شبکه تحریک می کند. اگر آنها نتوانند این کار را انجام دهند ، ممکن است کل سهام آنها در معرض خطر باشد.

 

 

پاداش چگونه محاسبه می شود؟

در اینجا هیچ پاسخ کوتاه وجود ندارد هر شبکه بلاکچین ممکن است از روش متفاوتی برای محاسبه پاداش های سهام استفاده کند.

 

برخی با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف به صورت بلوک به بلوک تنظیم می شوند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

چه مدت اعتبار سنج به طور فعال در حال جمع کردن است

در کل چند سکه روی شبکه ذخیره شده است

نرخ تورم

عوامل دیگر

برای برخی دیگر از شبکه ها ، جوایز staking به عنوان یک درصد ثابت تعیین می شود. این پاداش ها به عنوان نوعی جبران تورم برای اعتبارسنجان توزیع می شود.

یک برنامه پاداش قابل پیش بینی و نه یک احتمال  برای دریافت پاداش بلوکی ، ممکن است برای برخی مطلوب به نظر برسد.

 

استخر staking چیست؟

Staking pool گروهی از دارندگان سکه است که منابع خود را ادغام می کنند تا شانس اعتبار سنجی و دریافت پاداش را افزایش دهند. آنها قدرت اشتراك خود را تركیب می كنند و متناسب با سهم خود در استخر ، جوایز را تقسیم می كنند.

راه اندازی و نگهداری استخر staking اغلب به زمان و تخصص زیادی نیاز دارد.  بسیاری از ارائه دهندگان استخر از جوایز مشترکی که برای شرکت کنندگان توزیع می شود ، هزینه دریافت می کنند.

 

Cold staking چیست؟

Cold staking به روند قرار گرفتن روی کیف پولی که به اینترنت متصل نیست اشاره دارد. این کار ممکن است با استفاده از کیف پول سخت افزاری انجام شود.

شبکه هایی که از سهام سرد پشتیبانی می کنند ، به کاربران امکان می دهند در حالی که وجوه خود را بصورت آفلاین نگه می دارند ، در staking شرکت کنند. شایان ذکر است که اگر ذینفع سکه های خود را از کیف پول سرد خارج کند ، دریافت پاداش را متوقف می کند.

 

 

Staking در بایننس

شما میتوانید سکه های خود را روی بایننس نگه دارید و آنها را به استخر ذخیره شده اضافه کنید. هیچ هزینه ای  ندارد.

تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که سکه های PoS خود را روی بایننس نگه دارید. جوایز staking معمولاً در ابتدای هر ماه توزیع می شود.

 

افکار پایانی

اثبات سهام و staking راه های بیشتری را برای هر کسی که مایل به شرکت در اجماع و حاکمیت بلاک چین است باز می کند. علاوه بر این ، این یک روش کاملاً آسان برای کسب درآمد منفعلانه فقط با نگه داشتن سکه است.

البته باید به خاطر داشته باشید که staking کاملاً بدون خطر نیست. قفل کردن وجوه در یک قرارداد هوشمند مستعد اشکال است ، بنابراین همیشه برای DYOR مهم است و از کیف پول های با کیفیت بالا مانند تراست ولت استفاده کنید.

 

 

 

 

 

Bookmark(0)
آدا کاردانو

$2.9109

80,060 تومان

آیاس

$6.266

172,200 تومان

اتریوم
اتریوم

$3,945

108,400,000 تومان

اتریوم کلاسیک

$73.16

2,012,000 تومان

استلار

$0.3946

10,840 تومان

اوی

$417.6

11,470,000 تومان

بایننس کوین

$504.0

13,860,000 تومان

بیت تورنت

$0.004956

136.3 تومان

بیت کوین
بیت کوین

$51,800

1,423,000,000 تومان

بیت کوین کش

$779.9

21,500,000 تومان

پالی گان

$1.6988

46,880 تومان

پولکادات

$34.39

946,700 تومان

تتا

$8.238

226,600 تومان

ترون

$0.10483

2,881 تومان

چین لینک

$34.52

948,600 تومان

دوج کوین

$0.31159

8,567 تومان

ریپل

$1.3216

36,320 تومان

سولانا

$146.18

4,018,000 تومان

شیبایونی

$0.000007473

0.2050 تومان

فایل کوین

$116.85

3,284,000 تومان

کوزاما

$404.8

11,130,000 تومان

لایت کوین

$228.71

6,288,000 تومان

مونرو

$

تومان

وینک

$0.0007029

19.38 تومان

محبوب ترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *