آیا بیت کوین یک دارایی امن است؟!

آیا بیت کوین یک دارایی امن است؟!

آیا بیت کوین یک ذخیره ارزش است؟

 

هنگامی که به دارایی امن فکر می‌کنید ، فلزات گرانبها مانند طلا یا نقره احتمالاً به ذهن شما خطور می کنند. اینها دارای هایی هست که افراد برای در امان ماندن از تورم خریداری می‌کنند.

بحث درمورد اینکه بیت کوین ردپای این دارایی ها را دنبال می کند ، ادامه دارد. در این مقاله ، برخی از استدلالهای موافق و مخالف ذخیره ارزش بیت کوین را بررسی خواهیم کرد.

 

ذخیره ارزش چیست؟

ذخیره ارزش دارایی است که توانایی حفظ ارزش در طول زمان را دارد. اگر امروز یک دارایی با ارزش خریداری کرده باشید ، می توانید مطمئن باشید که ارزش آن با گذشت زمان کاهش نمی یابد. در آینده انتظار دارید دارایی به همان اندازه ارزش داشته باشد.

وقتی به چنین دارایی “ذخیره ارزش” فکر می کنید ، احتمالاً طلا یا نقره به ذهن شما خطور می کند. چند دلیل وجود دارد که اینها به طور سنتی ارزش خود را حفظ می کنند ، که به زودی به آنها خواهیم پرداخت.

 

چه چیزی باعث می شود که یک ذخیره خوب دارای ارزش باشد؟

برای درک اینکه چه چیزی باعث می شود یک ذخیره خوب باارزش باشد ، ابتدا بیایید بررسی کنیم چه چیزی ممکن است یک ذخیره ارزش ضعیف را ایجاد کند. اگر می خواهیم چیزی برای مدت زمان طولانی حفظ شود ، دلیل آن این است که باید با دوام باشد.

غذا را در نظر بگیرید. سیب و موز دارای ارزش ذاتی است ، زیرا انسان برای زندگی به تغذیه نیاز دارد. وقتی غذا کم است ، بدون شک این اقلام از ارزش بالایی برخوردار هستند. اما این باعث نمی شود که آنها ذخیره خوبی داشته باشند. اگر چندین سال آنها را در گاوصندوق نگه دارید ، ارزش آنها بسیار کمتر خواهد بود زیرا به وضوح تخریب می شوند.

اما در مورد یک چیز ذاتی ارزشمند که با دوام هم باشد ، چه می گویید؟

ماکارونی خشک؟هم طولانی مدت می ماند هم مهم است، ولی جز ذخیره ارزش حساب نمی آید. بنابرین،  چیزی که ارزش را حفظ کند ، باید کمیاب هم باشد.

برخی ارزهای فیات (دلار ، یورو ، ین) را یک روش خوب برای ذخیره ثروت می دانند زیرا ارزش آنها در طولانی مدت حفظ می شود.

اما در سال 2000 ، با 100000 دلار می توانستید چیزهایی بیشتری نسبت به امروز بخرید، این عمدتا به دلیل تورم است که به افزایش قیمت کالاها و خدمات اشاره دارد. در بسیاری از موارد ، تورم، ناشی از عرضه بیش از حد ارز فیات است که ناشی از عملکرد دولت در چاپ پول بیشتر است.

طلا به عنوان نمونه ، می دانیم که عرضه آن محدود است. ما همچنین می دانیم که استخراج آن بسیار دشوار است.بنابراین جز ذخیره ارزش به حساب می آید.

بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش

از همان روزهای ابتدایی بیت کوین ، طرفداران ادعا می کردند که بیت کوین  بیشتر از ارز دیجیتال ساده به “طلای دیجیتال” شباهت دارد. در سال های اخیر ، این روایت مورد علاقه بسیاری از علاقه مندان به بیت کوین قرار گرفته است.

طرفداران معتقدند که بیت کوین بهترین راه برای ذخیره ثروت است به طوری که با گذشت زمان ارزش آن کاهش پیدا نمی کند بلکه افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین ، چرا بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش شناخته شده است؟

کمبود

شاید یکی از قانع کننده ترین استدلال های مربوط به  ذخیره ارزش این باشد که بیت کوین منبع محدودی دارد. هرگز بیش از 21 میلیون بیت کوین وجود نخواهد داشت. پروتکل با یک قانون سخت کدگذاری شده از این اطمینان حاصل می کند.

تنها راه ایجاد سکه های جدید فرآیند استخراج است که تا حدی با نحوه استخراج طلا مشابه است. اما استخراج کنندگان بیت کوین به جای حفاری در زمین ، باید با استفاده از توان محاسباتی یک معمای رمزنگاری را حل کنند. با انجام این کار سکه های تازه ای به آنها تعلق می گیرد.

هرچه زمان می گذرد ، پاداش به دلیل اتفاقاتی که به عنوان هالوینگ (نصف شدن) معروف است ، کاهش می یابد. در روزهای ابتدایی بیت کوین ، سیستم 50 BTC را به هر استخراج کننده ای که یک بلوک معتبر تولید کند ، جایزه می داد. در نیمه اول ، این تعداد به 25 BTC کاهش یافت. نصف بعدی آن را به نصف کاهش داد و به 12.5 BTC رساند و جایزه بعدی پاداش ماینرها را به 6.25 بیت کوین در هر بلاک کاهش می دهد. این روند برای بیش از 100 سال دیگر ادامه خواهد یافت تا زمانی که کسر نهایی سکه وارد گردش شود.

 

تمرکززدایی

ممکن است فکر کنید این یک نرم افزار منبع باز است. من می توانم کد را کپی کرده و نسخه شخصی خود را با 100 میلیون سکه اضافی بسازم.

شما واقعاً می توانید این کار را انجام دهید. بگذارید بگوییم شما نرم افزار را شبیه سازی کرده ، تغییرات را اعمال کرده و یک گره اجرا کرده اید. بنظر میرسد همه چیز بخوبی کار کند. فقط یک مشکل وجود دارد، هیچ گره دیگری برای اتصال وجود ندارد. می بینید که به محض تغییر پارامترهای نرم افزار خود ، اعضای شبکه Bitcoin شروع به نادیده گرفتن شما می کنند.برنامه ای که اجرا می کنید دیگر آن چیزی نیست که در سطح جهانی به عنوان بیت کوین پذیرفته شود.

کاری که شما همین الان انجام داده اید از نظر عملکردی معادل گرفتن عکس از مونالیزا و ادعای وجود دو مونالیزا است. می توانید خود را متقاعد کنید که چنین است ، اما نمیتوانید دیگران را متقاعد کنید.

گفتیم که نوعی دولت در بیت کوین وجود دارد. این دولت از هر کاربری که نرم افزار را اجرا می کند تشکیل شده است. تنها راهی که پروتکل را می توان تغییر داد این است که اکثر کاربران در مورد تغییرات موافق باشند.

متقاعد کردن اکثریت برای افزودن سکه کار ساده ای نیست، به هر حال ، شما از آنها می خواهید که دارایی های خود را بی ارزش کنند. امروزه ، حتی ویژگیهای به ظاهر ناچیز نیز سالها طول می کشد تا در سراسر شبکه به اتفاق نظر برسند.

هرچه اندازه آن بزرگتر شود ، تغییرات دشوارتر می شوند.  این نرم افزار ساخته دست بشر است ، عدم تمرکز شبکه به این معناست که بیت کوین بیشتر شبیه یک منبع طبیعی عمل می کند تا کدی که می تواند خودسرانه تغییر کند.این فقط یک منبع دیجیتال کمیاب نیست ، بلکه دارای ویژگی هایی است که قرن ها به طور سنتی در ارزها پذیرفته شده اند.

از زمان پیدایش طلا در تمدن ها به عنوان پول استفاده می شده است. این چند دلیل دارد. ما قبلاً در مورد دوام و کمبود صحبت کرده ایم. اینها می توانند دارایی های خوبی ایجاد کنند ، اما نه لزوما اشکال خوب ارز. برای این منظور ، شما قابلیت انعطاف پذیری ، قابلیت حمل و تقسیم پذیری را می خواهید.

 

قابل انعطاف پذیری

منظور از انعطاف پذیری این است که واحدها قابل تشخیص نیستند.یک بیت کوین با با دیگری فرق نمی‌کند، مگر اینکه وارد فعالیت های غیر قانونی شده باشد و در لیست سیاه قرار بگیرد.

هنگامی که شما با پرداخت اسکناس دلار هزینه ای را پرداخت می کنید ، نه شما و نه بازرگان نمی دانید که این اسکناس معامله قبل در کجا استفاده شده است. هیچ مفهومی از تاریخ معاملات وجود ندارد.

قابل حمل بودن

قابلیت حمل سهولت حمل و نقل یک دارایی را نشان می دهد.

در مورد قابلیت حمل و نقل ، بیت کوین در واقع از فلزات گرانبها برتر است. حتی ردپای فیزیکی ندارد. شما می توانید تریلیون دلار ثروت را در یک دستگاه سخت افزاری که در کف دست شما قرار می گیرد ذخیره کنید.

انتقال یک میلیارد دلار طلا (بیش از 20 تن در حال حاضر) به تلاش و هزینه زیادی نیاز دارد. حتی با پول نقد نیز باید چندین پالت اسکناس 100 دلاری به همراه داشته باشید. با بیت کوین می توانید همین مبلغ را با هزینه کمتر از یک دلار در هر جای دنیا ارسال کنید.

 

تقسیم پذیری

کیفیت حیاتی دیگر ارز ، تقسیم پذیری آن است یعنی توانایی تقسیم آن به واحدهای کوچکتر.

تقسیم پذیری حوزه دیگری است که بیت کوین در آن برتری دارد. فقط بیست و یک میلیون سکه وجود دارد ، اما هر یک از یکصد میلیون واحد کوچکتر (ساتوشی) ساخته شده است. این امر به کاربران کنترل زیادی بر معاملات خود می دهد ، زیرا آنها می توانند مبلغی را برای ارسال حداکثر هشت رقم اعشار تعیین کنند. تقسیم پذیری بیت کوین همچنین خرید کسری BTC را برای سرمایه گذاران خرد آسان می کند.

بسیاری بر این باورند که بیت کوین به سادگی یک ارز است، ابزاری برای انتقال وجوه از نقطه الف به نقطه ب. ما در بخش بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت ،

طرفداران بیت کوین استدلال می کنند که بیت کوین قبل از تبدیل شدن به ارز نهایی باید مراحلی را طی کند.

فقط در صورت وجود آموزش ، زیرساخت های بیشتر برای موسسات و اطمینان بیشتر به توانایی آن برای حفظ ارزش ، می تواند به مرحله بعدی برسد.

کاربران بیت کوین ترجیح می دهند ارزهای فیات را خرج کنند ، زیرا آنها اعتقاد چندانی به بقای طولانی مدت آن ندارند. آنها بیت کوین خود را نگه می دارند (یا HODL) ، زیرا معتقدند که ارزش خود را حفظ می کنند.

اگر شبکه بیت کوین به رشد خود ادامه دهد ، کاربران بیشتری آن را در قبول می کنند ، نقدینگی افزایش می یابد و قیمت با ثبات تر می شود. به دلیل ثبات قوی تر ، انگیزه ای برای نگه داشتن آن به امید دستاوردهای بالاتر در آینده وجود نخواهد داشت. بنابراین می توانیم انتظار داشته باشیم که به عنوان یک وسیله قوی مبادله ای ، در تجارت و پرداخت های روزانه بسیار بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش استفاده بیشتر باعث ثبات قیمت می شود. در مرحله نهایی ، بیت کوین به یک واحد حساب تبدیل می شود. از آن برای قیمت گذاری دارایی های دیگر استفاده می شود.

استدلال های ارائه شده در بخش قبلی ممکن است برای برخی کاملا منطقی به نظر برسد و برای برخی دیگر منطقی نباشد. تعداد انگشت شماری از انتقادات از ایده بیت کوین به عنوان “طلای دیجیتال” وجود دارد.

بیت کوین به عنوان پول نقد دیجیتال

وقتی اختلاف نظر در این زمینه وجود دارد ، بسیاری سریعاً به وایت پیپر بیت کوین اشاره می کنند. از نظر آنها مشخص است که ساتوشی قصد داشته بیت کوین را از ابتدا خرج کند. در واقع ، این عنوان در اصل مقاله است: Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System.

این استدلال نشان می دهد که بیت کوین تنها در صورتی می تواند ارزشمند باشد که کاربران سکه های خود را خرج کنند.

این اختلافات ایدئولوژیک منجر به فورک قابل توجهی در سال 2017 شد. اقلیت بیت کوین ها خواهان سیستمی با بلوک های بزرگتر بودند که به معنای هزینه های معاملاتی ارزان تر بود. به دلیل افزایش استفاده از شبکه اصلی ، هزینه یک معامله می تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد. اگر متوسط ​​هزینه 10 دلاری باشد ، منطقی نیست که سکه را برای خرید 3 دلاری خرج کنید.

 

شبکه فورک شده اکنون به Bitcoin Cash معروف است. شبکه اصلی در آن زمان نسخه به روزرسانی شده خود را انجام داد ، معروف به SegWit

SegWit به طور اسمی ظرفیت بلوک ها را افزایش داد ، اما این هدف اصلی آن نبود. شبکه ای که تلاش می کند معاملات کم هزینه را از طریق زنجیره ای کردن آنها تسهیل کند.

 

از نظر بسیاری ، مقایسه بین طلا و بیت کوین پوچ است. تاریخ طلا اساساً تاریخ تمدن است. این فلز گرانبها طی هزاران سال بخشی مهم در جوامع بوده است.  همچنان دارایی امن  است.

 

تا حدی ، پول یک باور مشترک است، دلار فقط ارزش دارد زیرا دولت از آن پشتیبانی می‌کند، و جامعه آن را می پذیرد. بیت کوین هنوز مورد پذیرش عمومی قرار نگرفته است ،  آنهایی که به آن ارزش می دهند هنوز هم گروه کوچکی هستند.

 

نوسان و همبستگی

کسانی که زود وارد بیت کوین شدند مطمئناً از رشد ثروت خود لذت برده اند. از نظر آنها ،بیت کوین یک ذخیره با ارزش است . اما آنهایی که اولین سکه های خود را در بالاترین سطح تاریخ خریداری کرده اند ، چنین تجربه ای ندارند.

بیت کوین فوق العاده بی ثبات است و بازارهای آن قابل پیش بینی نیستند. فلزاتی مانند طلا و نقره در مقایسه با بیت کوین نوسانات ناچیزی دارند. می توانید ادعا کنید که خیلی زود است و در نهایت قیمت تثبیت می شود.

 

سخنان پایانی

بیت کوین مطمئناً بیشتر ویژگی های یک ذخیره ارزش مانند طلا را دارد. تعداد واحدها محدود است ، شبکه به اندازه کافی غیرمتمرکز است تا امنیت را به دارندگان ارائه دهد و می توان از آن برای نگهداری و انتقال ارزش استفاده کرد.

 

در نهایت ، هنوز باید ارزش خود را به عنوان یک دارایی امن ثابت کند. همه چیز می تواند به دو طریق پیش برود ممکن است جهان در مواقع آشفتگی اقتصادی به سمت بیت کوین حرکت کند ، یا اینکه فقط توسط یک گروه اقلیت استفاده شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bookmark(0)
آدا کاردانو

$2.9109

80,060 تومان

آیاس

$6.266

172,200 تومان

اتریوم
اتریوم

$3,945

108,400,000 تومان

اتریوم کلاسیک

$73.16

2,012,000 تومان

استلار

$0.3946

10,840 تومان

اوی

$417.6

11,470,000 تومان

بایننس کوین

$504.0

13,860,000 تومان

بیت تورنت

$0.004956

136.3 تومان

بیت کوین
بیت کوین

$51,800

1,423,000,000 تومان

بیت کوین کش

$779.9

21,500,000 تومان

پالی گان

$1.6988

46,880 تومان

پولکادات

$34.39

946,700 تومان

تتا

$8.238

226,600 تومان

ترون

$0.10483

2,881 تومان

چین لینک

$34.52

948,600 تومان

دوج کوین

$0.31159

8,567 تومان

ریپل

$1.3216

36,320 تومان

سولانا

$146.18

4,018,000 تومان

شیبایونی

$0.000007473

0.2050 تومان

فایل کوین

$116.85

3,284,000 تومان

کوزاما

$404.8

11,130,000 تومان

لایت کوین

$228.71

6,288,000 تومان

مونرو

$

تومان

وینک

$0.0007029

19.38 تومان

محبوب ترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *