آیا بیت کوین تهدیدی برای دلار آمریکا هست؟

آیا بیت کوین تهدیدی برای دلار آمریکا هست؟

دلار آمریکا هنوز هم همانند بیت کوین و ارز دیجیتال بانک ملی( CBDC )،پادشاهی میکند.

ظهور پول دیجیتال، سلطه جهانی دلار آمریكا را تهدید می كند ، اما كنار گذاشتن ارز اندوخته ی رایج جهانی آسان نخواهد بود.

سیستم پولی جهانی حداقل از زمان پایان جنگ جهانی دوم هنگامی که توافقنامه ی Bretton Woods در سال 1944 صعود یورو را با سلطه ای بدون چالش رسمی کرد ، حول دلار ایالات متحده متمرکز شده است. کنترل بر روی ارز ذخیره جهانی همزمان با افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی عظیم کشور و همچنین توانایی اجرای کسری های کلان با هزینه ی کم ، همزمان صورت گرفت.

امروز ، گروهی از کارشناسان تقریبا حرفه ای معتقدند که ممکن است سلطه ی دلار رو به زوال باشد. کاهش سهم آمریکا از تجارت جهانی ، گسترش قدرت پولی چین و دیجیتالی شدن ارزهای ملی پیش بینی شده همه می تواند پایه های نظام مالی فعلی را فرسوده کند. بنابراین ، ارزهای دیجیتال احتمالی بانک مرکزی و ارزهای غیرمتمرکز مانند بیت کوین (BTC) چه نقشی می توانند در شکل گیری سیستم جدید پولی بین المللی داشته باشند؟

حق ویژه ی فاحش آمریکا

یکی از رایج ترین اصطلاحات برای نشان دادن تأثیر بزرگ ایالات متحده در تجارت بین الملل ، “برتری پولی” است که اولین بار در سال 1977 در کتاب جهان سالاری برتر( Super Imperialism) ، نوشته ی اقتصاددان بزرگ، مایکل هادسون ، مطرح شد. تقریباً نیم قرن پس از انتشار آن ، بسیاری از ایده های بیان شده در آن هنوز هم درست هستند.

تا امسال ، نزدیک به 60 درصد از کل ذخایر ارزی هنوز هم به دلار اختصاص یافته اند. علاوه بر این ، حدود 40٪ از تجارت جهانی علاوه بر 88٪ سهم معاملات فارکس در سراسر جهان ، فاکتور شده و به دلار تسویه می شوند.

قرار گرفتن در موقعیتی برای ضرب ارز که به عنوان یک واحد جهانی صورتحساب عمل می کند ، با یک مزیت همراه است و ایالات متحده را در موقعیت ویژه ای که اصطلاحا از آن به حق ویژه ی فاحش یاد میشود، قرار می دهد. از طرف دیگر ، به دلیل اینکه کالاهای وارداتی را با پول ملی خود پرداخت می کند ، برتری پولی هیچ محدودیتی در تراز پرداخت ندارد. این بدان معناست که او در معرض خطر از دست دادن توانایی پرداخت هزینه ی واردات اساسی یا تأمین مالی کسری حساب جاری خود نیست.

ایالات متحده که بزرگترین کشور بدهکار در جهان است ، از موقعیت دلار به طور کامل استفاده کرده است. از آنجایی که همه ی طرف های درگیر در تجارت بین الملل – دولت ها ، شرکت ها و بانک ها – همیشه به نقدینگی دلاری نیاز دارند ، بازار دارای ظرفیت تقریباً بی نهایت برای بدهی جدید با ارزش دلار است. برای دهه ها ، ایالات متحده به لطف این دسترسی ساده به اعتبارات بین المللی ارزان، بیش از توان خود هزینه کرده است.

علاوه بر این ، این موقعیت تسلط و برتری پولی اهرم ژئوپلیتیکی ( وابسته به جغرافیای سیاسی) فوق العاده ای را فراهم می کند. با محرومیت از دسترسی ملت های دشمن به سیستم مالی جهانی با محوریت دلار ، ایالات متحده می تواند خسارتی را وارد کند که قابل مقایسه – یا حتی فراتر از آن – نیست. تحریم های اقتصادی ، مدتهاست که یکی از ابزارهای اصلی فشار بر ملت هایی است که توسط وزارت امور خارجه تحت عنوان “اسب چموش” تلقی میشود.

تغییر جزر و مد؟

همانطور که جک لو ( Jack Lew )، وزیر خزانه داری دوران اوباما یکبار هشدار داد ، مرکزیت دلار در سیستم مالی جهانی به تمایل سایر کشورها برای بازی با قوانین فعلی آن بستگی دارد. Lew گفت: ” برای حفظ وضعیت موجود پولی ، ایالات متحده نباید بیش از حد از تحریم های اقتصادی استفاده کند تا این تصور را داشته باشد که این اقدامات فقط به دلایل مناسب و با توجیه کافی علیه دولت های خارجی اعمال می شود”.

دولت فعلی توجه چندانی به این سخنان نکرده است. دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، استفاده از تحریم ها و سایر محدودیت های مالی علیه کشورهایی مانند ایران و چین را تسریع کرده و قدرت اقتصادی ایالات متحده را به سطح جدیدی تسلیح می کند. همانطور که جفری ساکس (Jeffrey Sachs )، اقتصاددان استدلال کرده است ،این امر منجر به تشکیل یک ائتلاف ، ضد ملت های ناراضی شده است که چین و روسیه در راس آنها هستند ، که تلاش های آنها را برای دلارزدایی از اقتصادشان تسریع می کند. به گفته ی ساکس ، این تغییر ژئوپلیتیک ، همراه با کاهش سهم اقتصادی ایالات متحده در تولید ناخالص داخلی جهانی ، می تواند کاهش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی را نشان دهد.

استیو کیرش ( Steve Kirsch ) ، مدیرعامل پلتفرم ارز دیجیتال M10 ، با ارزیابی ساکس از وضعیت فعلی بین المللی دلار درگیر است. Steve Kirsch به Cointelegraph گفت که “بدون شک رئیس جمهور ترامپ بزرگترین نیرویی است که بقیه ی جهان را از دلار دور می کند و به دنبال گزینه دیگری است.”

در همان زمان ، اکثر کارشناسان موافق بودند که احتمال بالقوه ی سقوط وضعیت ذخیره ارزی دلار یک چشم انداز بسیار دور است. حتی در میان نابسامانی های اقتصادی ناشی از همه گیری کنونی ( کوید_19 ) همراه با تزریق گسترده ی نقدینگی دلار توسط دولت فدرال ، اعتقاد بازارها به ارز ذخیره کنونی تا حد زیادی بی ثبات به نظر می رسد. مارک فلوری ( Marc Fleury ) ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت فناوری مالی Two Prime ، به Cointelegraph گفت:

“در زمان این آشفتگی ها ، ایالات متحده هنوز مسئولیت زیادی را به دوش می کشد و از حسن نیت برخوردار است و رسوایی های اخیر این کشور هیچ اهمیتی به این واقعیت مالی ندارد. مکن است مردم ظاهر از دلار آمریکا خسته شده باشند ، اما هنوز هم قدرتمند است. هرچه دلار چاپ کنیم باز هم قیمت آن بالاتر میرود. ”

گزینه های دیجیتالی متمرکز

یکی از مهمترین دلایل تداوم تسلط دلار ، جبر و سکون ذاتی سیستم غول پیکر تجارت بین المللی است. از آنجا که همه ی طرف های درگیر در آن برای چندین دهه به دلار اعتماد کرده اند ، نمی توان به سادگی تصمیم گرفت که گزینه ی دیگری را انتخاب کنند ،خصوصاً اگر در مقایسه با روشهای قدیمی سود قابل توجهی کسب نکنند. با این حال ، افزایش قریب الوقوع CBDC می تواند تهدید قابل توجهی برای وضعیت یورو باشد دقیقاً به این دلیل که آنها می توانند یک وسیلهی ارزی سریع و راحت تری را ارائه دهند.

برخی از ناظران متذکر می شوند که چین در صورت استفاده از نفوذ اقتصادی در حال گسترش و همچنین استفاده از زیرساخت های احتمالی ارز دیجیتال ، ممکن است بهترین نتیجه را در به چالش کشیدن موقعیت غالب دلار داشته باشد. Omri Ross ، دانشمند ارشد بلاکچین در پلتفرم تجارت چند جانبه eToro ، به Cointelegraph گفت:

“در حالی که اقتصاد چین در اکثر اقدامات برای هر نفر در کوتاه مدت ، هنوز هم از جهان غرب عقب است ، از یک رویکرد انبساطی تهاجمی به نوآوری در زیرساخت های فیزیکی و دیجیتالی همراه با سرمایه گذاری های قابل توجه در بازارهای در حال ظهور با ” یوان دیجیتال ” اشاره کرده و خود را رقیب دلار می داند و از آن بعنوان یک امر طبیعی قریب الوقوع یاد می کند. ”

آقای Ross افزود که ایجاد یک چالش پولی موفق برای ایالات متحده ، دولت چین را قادر می سازد تا نفوذ بی قید و شرطی در توافق نامه های تجاری چند جانبه اعمال کند ، از تحریم ها دور شود و حتی توازن تسلیحات را تحت تأثیر قرار دهد. Fleury فکر می کند که با افزایش ارز دیجیتال چین ، دو مرکز قدرت اصلی می تواند در سیستم پولی جهانی ظهور کند ، در حالی که برخی دیگر، از ارزهای ملی عقب مانده اند.
او می گوید: “حداقل یک سیستم دو قطبی بانکی در جهان خواهیم دید . دلار و یوان چین. ارز EUR وارز JPY نیز ممکن است از اهمیت ویژه ای برخوردار باشند. ”
چشم انداز جایگزین دیگری که بانکداران مرکزی جهان در مورد آن تأمل می کنند ، ارز دیجیتال جهانی است که توسط سبد ارزهای ملی زیرپوشش قرار گرفته است ، طرحی که مارک کارنی ، رئیس سابق بانک انگلیس ، از آن به عنوان “ارز هژمونیک ترکیبی” یاد می کند.

مرتبط با موضوع : CBDC های پیچیده: راه حل های خصوصی و عمومی مورد نیاز برای اقتباس

اگرچه افزایش CBDC در این مرحله اجتناب ناپذیر به نظر می رسد ، اما محدودیت های روشنی در میزان و نوع تغییری که این دارایی های کنترل شده مرکزی می توانند ایجاد کنند وجود دارد. جان دیکن ، مدیر خدمات مالی در شرکت بلاکچین دراگون( blockchain firm Dragon ) ، به Cointelegraph گفت:

“توانایی [CBDCs] آنها در ایجاد اخلال در وضع موجود سیستم پولی جهانی با افزایش فعلی بومی سازی (به دلیل جنگ های تجاری و ویروس کرونا) و نیاز به محافظت از بخش بانکی محلی شان محدود خواهد شد. این یک جایگاه برای یک ارز دیجیتال غیر CBDC (به عنوان مثال ارزهایی که در سیاست های اقتصادی یا تجاری یک کشور یا بلوک منفعت پذیر نیست یا تحت تأثیر آن نیست) ایجاد می کند تا به عنوان یک ذخیره ی ارزشی و یا یک وسیله ی مبادله باشد. ”

آقای Ido Sadeh Man، بنیانگذار شرکت ارز دیجیتالی ” تکنولوژی های مالی سگا” (Saga Monetary Technologies) ، صرف نظر از اینکه ارز یک کشور مبتنی بر کاغذ باشد یا دیجیتال ، همچنان در دستور کار ملی و بین المللی دولت باقی خواهد ماند ، افزود:

“ما می توانیم شاهد افزایش برجسته شدن ارز دیجیتال غیرمتمرکز به عنوان ارزش ذخایر باشیم – این بسیار امکان پذیر است. […] تصور سیستم پولی جهانی در آینده ، امروزه مانند جاده ای شکافته احساس می شود:
یا ما همچنان یک لایه ی نازکی از فناوری را بر روی یک سیستم معیوب ادامه می دهیم و یا اینکه ما توانایی کامل فناوری را برای طراحی مجدد و تقویت مدل پولی جهانی کسب کرده و آن را تجربه می کنیم. ”

طرح اولیه ای از ارز ذخیره ی غیر متمرکز

در سناریویی که دلار به عنوان پول برتر جهانی باقی بماند و یا حتی طبق اسناد و مدارک، در نهایت پول ملی دیگری جای آن را بگیرد ، کشور که مسئولیت یک صورتحساب واحد جهانی را بعهده گرفته است، همچنان می تواند قدرت نفوذی خود را از طریق آن اعمال کند. اگر تجارت بین الملل راهی برای سوء استفاده از یک پول بی طرف سیاسی پیدا کند ، جدا شدن سلطه پولی از قدرت ژئوپلیتیک عملی تر به نظر می رسد. به گفته ی برخی تحلیلگران ، بن بست آمریكا و چین در واقع می تواند باعث افزایش نوعی از راه حل خنثی باشد.
آقای eToro’s Ross می گوید:

“تنش های ژئوپلیتیکی بین چین و ایالات متحده که از یک رقابت به سمت تسلط ارز دیجیتال ناشی می شود ، می تواند به یک زمینه ی مثمر ثمر برای ظهور یک تسویه حساب مستقل در سطح جهانی تبدیل شود. با توجه به اینکه اکثر مشاغل از یک فضای پایدار اقتصاد کلان استقبال می کنند ، انگیزه ی تسویه ی معاملات با ارز خنثی در سطح جهانی بسیار زیاد خواهد بود. […] اینکه آیا ارز دیجیتال غیرمتمرکز در این سناریو بیت کوین است یا نه ، گفتن آن غیرممکن است. بزرگترین چالش های بیت کوین هنوز درمورد نوسانات و قبول آن پابرجا است. ”

جیمز وو (James Wo ) ، رئیس و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پر ریسک دیجیتال گروپ( Digital Group ) ، پول خود را به جای بیت کوین در اتریوم (ETH) قرار داده است. او به Cointelegraph گفت:

“من فکر نمی کنم بیت کوین بتواند جایگزین دلار شود ، زیرا یکی از مهمترین ویژگی های فیات این است که به عنوان یک ابزار پرداخت عمل کند. در کوتاه مدت هیچ روش محکمی برای حل مشکلات مقیاس پذیری بیت کوین وجود ندارد ، بنابراین نمی تواند به عنوان روش پرداخت استفاده شود. تعریف بیت کوین مانند طلا به کالا بودن نزدیکتر است. من فکر می کنم Ethereum (ETH) این شانس را دارد که به ارز قابل برنامه ریزی در سراسر جهان تبدیل شود. ”

آقای Kirsch صاحب ارز M10 اعتقاد ندارد که بیت کوین در معرض چالش باشد، زیرا او یورو دیجیتال احتمالی را به عنوان محتمل ترین رقیب برای سلطنت می داند: “بیت کوین یک سیستم حسابداری در ابر است. دلار آمریکا یک پول رایج قانونی است. اگر یورو الکترونیکی صادر شده توسط بانک مرکزی اروپا وجود داشته باشد ، یک معامله الکترونیکی آسان تر بوجود خواهد آمد و این می تواند یک رقیب برای دلار باشد. ”

فلوری ( Fleury ) به Cointelegraph گفت که ، به عقیده او ، شانس بیت کوین برای رسیدن به وضعیت ارز ذخیره، نزدیک به صفر است. دو دلیل اصلی ساختاری برای این موضوع، اول نوسانات آن و دوم عرضه ی الگوریتمی محدود آن است. از نقطه نظر سیاست های پولی ، ارز ذخیره ی جهانی باید انعطاف پذیر باشد. یکی دیگر از موانع بیت کوین تمرکز ثروت است که قول می دهد در صورت تبدیل شدن به یک ارز ذخیره ، “چهار میلیاردرهای سایه”( shadow quadrillionaires) را تولید کند.

سایر ناظران، شانس ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز را دارند تا در نهایت با خوش بینی بیشتری نقش یک رسانه ی جهانی مبادله ای را بدست آورند. مایلز پسچینی ( Miles Paschini ) ، بنیانگذار و مدیر پلتفرم سرمایه گذاری ارز B21 ، بر پتانسیل ارزهای رمزپایه برای ارائه ی روش پرداخت قابل استفاده بیشتر که تصویب گسترده ای داشته باشد ، تأکید کرد:

وی افزود: “اگر هر سیستمی دسترسی آسان تری به وجوه ، جابجایی آسان وجوه و كنترل های تورمی بهتر را فراهم كند ، احتمالاً تغییر در تصویب آن وجود خواهد داشت. این یک تغییر قابلیت استفاده است که می تواند از طریق امنیت بالا ، تجربه ی کاربر و پرداخت های بی درنگ تحقق یابد. از هم اکنون همه ی ویژگی های لازم وجود ندارند ، اما آنها در حال بهبود هستند و در آینده مطمئناً شاهد فناوری ارائه این بخش ها خواهیم بود . ”

همچنین ممکن است ظهور گزینه های زیادی برای دلار منجر به یک آرایش چند قطبی شود که هیچ ارز واحدی از وضعیت هژمونیک( تسلط و برتری) برخوردار نباشد. فرانک شوئیل ( Frank Schuil )، مشاور و سرمایه گذار ارزی، خاطرنشان کرد: “بیشتر مردم معتقدند که در نهایت شکل ترکیبی همان چیزی است که در نهایت با آن روبرو می شویم: ارزهای دولتی ، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز و ارزهای شرکتی.” حتی با توجه به این تنوع بالقوه ، شویل معتقد است که بیت کوین ، به عنوان “پول مردم” ، بهترین نتیجه را در کسب موقعیت برنده خواهد داشت.

Bookmark(0)
آدا کاردانو

$2.9109

80,060 تومان

آیاس

$6.266

172,200 تومان

اتریوم
اتریوم

$3,945

108,400,000 تومان

اتریوم کلاسیک

$73.16

2,012,000 تومان

استلار

$0.3946

10,840 تومان

اوی

$417.6

11,470,000 تومان

بایننس کوین

$504.0

13,860,000 تومان

بیت تورنت

$0.004956

136.3 تومان

بیت کوین
بیت کوین

$51,800

1,423,000,000 تومان

بیت کوین کش

$779.9

21,500,000 تومان

پالی گان

$1.6988

46,880 تومان

پولکادات

$34.39

946,700 تومان

تتا

$8.238

226,600 تومان

ترون

$0.10483

2,881 تومان

چین لینک

$34.52

948,600 تومان

دوج کوین

$0.31159

8,567 تومان

ریپل

$1.3216

36,320 تومان

سولانا

$146.18

4,018,000 تومان

شیبایونی

$0.000007473

0.2050 تومان

فایل کوین

$116.85

3,284,000 تومان

کوزاما

$404.8

11,130,000 تومان

لایت کوین

$228.71

6,288,000 تومان

مونرو

$

تومان

وینک

$0.0007029

19.38 تومان

محبوب ترین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *